De gezondheidsvoordelen van chiazaadjes

on

Een tijdje geleden hebben jullie kunnen lezen over de gezondheidsvoordelen van de mango, geschreven door Puur Figuur. Dit keer heeft Charlotte een artikel over chiazaadjes geschreven: waarom is chiazaad zo populair en wat zijn de voordelen? Ik gebruik regelmatig chiazaadjes in mijn recepten, maar waarom dan!?

Waarom chiazaad zo populair is
Sommige voedingsmiddelen zijn alleen populair door slimme marketingtechnieken. Bij chiazaad is de populariteit van de laatste tijd echter geheel terecht. Deze kleine zaadjes zijn zeer voedzaam en hebben ons veel gezondheidsvoordelen te bieden. In dit artikel hebben we 6 voorbeelden voor je op een rij gezet.

1. Weinig calorieën, maar veel voedingsstoffen

Chiazaad bevat weinig calorieën, terwijl het wel bomvol waardevolle voedingsstoffen zit. Ondanks hun kleine formaat bevatten de zaadjes onder andere:

• Gezonde vetten
• Eiwitten
• Vezels
• Mangaan
• Magnesium
• Fosfor
• Calcium
• Kalium
• IJzer
• Zink
• B-vitamines

2. De kracht van vezels

Deze kleine zaadjes zijn rijk aan vezels. Deze vezels dragen bij aan een gezonde darmflora en een gezonde stoelgang. Indirect kunnen ze ook een positief effect op je immuunsysteem hebben. Je darmflora is namelijk de eerste verdediging tegen virussen en bacteriën.

 Daarnaast kunnen vezels je ook helpen om overtollige kilo’s kwijt te raken en om een gezond gewicht te behouden. Dit komt doordat vezels voor een vol gevoel zorgen, waardoor je minder snel trek krijgt en je uiteindelijk minder calorieën binnenkrijgt.

3. Rijk aan antioxidanten

Plantaardige voeding bevat vaak antioxidanten. Deze antioxidanten hebben in veel gevallen de taak om de plant te beschermen. Ook chiazaad bevat veel antioxidanten. Deze zijn bedoeld om ervoor te zorgen dat de kwetsbare vetten in de zaadjes behouden blijven.

 Ook voor ons lichaam zijn deze antioxidanten nuttig. Ze beschermen je lichaamscellen namelijk tegen vrije radicalen. Vrije radicalen zijn moleculen die je lichaam kunnen beschadigen als ze niet worden gestopt. Vrije radicalen kunnen ook het verouderingsproces versnellen. Antioxidanten maken de vrije radicalen echter onschadelijk, waardoor je lichaamscellen beschermd blijven.

4. Bron van omega 3-vetzuren

Omega 3-vetzuren zijn ontzettend belangrijk om je lichaam gezond te houden. Onder andere omdat ze helpen bij:

• Het verbeteren van je cholesterolwaardes;
• Het verkleinen van het risico op hart- en vaatziektes;
• Het neutraliseren van kleine ontstekingen in je lichaam;
• Het voorkomen van hersenaandoeningen;
• Het gezond houden van je ogen;
• Het voorkomen van nierproblemen;

 Vette vis is de beste bron van omega 3-vetzuren. Wil je deze vetzuren echter graag (ook) uit plantaardige voeding halen? Dan is chiazaad een goede optie. Per gram bevat chiazaad zelfs meer omega 3 dan zalm.

 5. Passen goed in een koolhydraatarm dieet

Chiazaad bevat 6 gram koolhydraten per eetlepel. Dat maakt het zeker niet koolhydraatarm. Een groot deel van deze koolhydraten, ruim 5 gram, bestaat echter uit vezels die niet door je lichaam verteerd worden. Je lichaam neemt deze koolhydraten daarom niet op.

 Als we alleen kijken naar de koolhydraten die je daadwerkelijk opneemt, bevat chiazaad dus minder dan 1 gram koolhydraten per eetlepel. Hierdoor past het goed in een koolhydraatarm dieet. Meer koolhydraatarme voeding vind je in dit artikel.

6. Sterke botten en tanden

Zoals je bij punt 1 kon lezen, bevat chiazaad veel mineralen. Een deel van deze mineralen is belangrijk om je botten en gebit gezond en sterk te houden. De bekendste hiervan is calcium. Ook de magnesium en fosfor spelen een rol bij je botgezondheid.

Chiazaadjes bevatten daarnaast ook een minder bekende stof, genaamd borium. Borium helpt je lichaam om de mineralen calcium, magnesium en fosfor beter te benutten, waardoor het ook bijdraagt aan sterkere botten.

Terechte populariteit

Na het lezen van dit artikel, is je hopelijk duidelijk geworden dat de populariteit van chiazaad terecht is. Deze kleine zaadjes voorzien ons lichaam van veel belangrijke voedingsstoffen, waaronder omega 3-vetzuren, hoogwaardige eiwitten en diverse mineralen.

 Belangrijk om te weten is dat chiazaad op zichzelf geen wondermiddel is. Een slank en gezond lichaam begint bij de basis: natuurlijke voeding, een goede nachtrust en beweging. Als je dat al goed doet, dan kan chiazaad je gezondheid naar het volgende niveau tillen!

 Geschreven door: Charlotte – TEAM Puur Figuur

Bronnen: Simon C Dyall, Front Aging Neurosci, 2015. Daniela Graf, Raffaella Di Cagno, Frida Fåk, Harry J Flint, Margareta Nyman, Maria Saarela, Bernhard Watzl, Microb Ecol Health Dis, 2015.

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s