Bananen-peren-notenbrood

Heerlijke pre/post-workout meal! 

Ik had echt vijf bananen over, die al bruine plekjes kregen. Dus… perfect voor een bananenbrood!! Ook had ik nog peren over van mijn carrot-pear cupcakes, dus dit leek mij een mooie combinatie. Twee zoete vruchten met koolhydraten. Energy!! Qua hoeveelheden komt het niet zo nauw, je kan ook best een banaan meer of minder gebruiken. Ik heb gewoon gepakt wat er nog in huis was.










Ingrediënten:
– 4 of 5 bananen 
– 165 gr speltmeel
– 100 gr peer
– verse dadels (ik had een half bakje over van 170 gram)
– 80 gr magere melk 
– 100 gr diepvries frambozen
– 5 gr bakpoeder
– 2 el kaneel (ik houd van veel kaneel en strooi het op gevoel erin)
– 2 gr cacao poeder
– 15 gr cacao nibs (Body & Fit shop)
– 50 gr ongezouten gemengde noten

Verwarm de oven voor op 180-200 graden. Prak de bananen tot een moes en schil de peren en snijd in blokjes. Ontdooi de frambozen even in een bakje in de magnetron voor ongeveer een minuutje. Als ze nog een beetje bevroren zijn is het niet erg. Ontpit de dadels. Ik heb verse dadels van AH gebruikt, daar zit nog een pit in. Uiteindelijk bleef er zo’n 170 gr dadels over. Stop de dadels met de melk in een keukenmachine en maak er een glad mengsel van. Bij mij wordt het nooit helemaal een glad mengsel, want er blijven altijd hele stukken dadels in zitten. Dit is ook niet erg, alleen maar lekker in het brood!

Meng het bananen prakje met het dadel mengsel en het spelt meel. Mix even goed door tot je een beslag krijgt. Voeg hier de bakpoeder, kaneel en cacaopoeder aan toe en roer door. Op het einde voeg je de stukjes peer, de frambozen en de cacao nibs toe. Spatel even door het beslag. En klaas is kees, alweer. Easy peasy, right?

Ik gebruik een lang bakblik en leg hierin een stuk bakpapier. Hierin giet je het beslag en verdeel het gelijkmatig. Bovenop het beslag strooi je de noten. Druk ze een beetje in het beslag. Zet voor ongeveer 45-50 minuten in de oven. Check even met een saté prikker of hij nog nat is, dan zou ik hem nog even laten staan. Laat de cake erna goed afkoelen. De cake blijft sowieso wel een beetje plakkerig, door de dadels en peer. Maar hierdoor is hij wel heel lekker smeuïg!

Macro’s per plak cake (12 plakken uit een cake):
Kcal 146
Koolh 23,5
Eiwit 4,1
Vet 3,5
Vezels 3,4

Advertenties

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s